هتل جواد
0%
palm palm

حرم امام رضا

حرم امام رضا

حرم امام رضا یکی از مکان‌های مقدس و معروف در ایران است و به عنوان یکی از بزرگترین اماکن مذهبی جهان شناخته می‌شود. این حرم در مشهد، خراسان رضوی قرار دارد و محل دفن امام رضا، امام هشتم شیعیان است. این حرم سالانه میزبان زائران بسیاری از سراسر جهان است که برای زیارت و احترام به امام رضا به این مکان سفر می‌کنند.

قدمت حرم امام رضا

تاریخ حرم امام رضا به سال ۶۱۰ ه‍.ق برمی‌گردد و قسمت‌های قدیمی‌تر آن در این دوره ساخته شده است. در دوره تیموریان نیز، به همراه نوسازی بناهای کهن خراسان در شهرهایی مانند طوس، هرات و نیشابور، حرم امام رضا نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت. ساختمان‌های زیادی از دوره صفوی به ویژه در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده‌اند و همچنان به وجود مانده‌اند. بازسازی‌ها و توسعه‌های متعددی در طول تاریخ این حرم انجام شده است و آن را به یکی از بزرگترین اماکن مذهبی ج

بخش های مختلف حرم امام رضا

حرم امام رضا یک مجموعه است که شامل آرامگاه علی بن موسی الرضا و سایر مساجد، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه‌ها و موزه‌ها است. نقطه مرکزی حرم که مکان دفن علی بن موسی الرضا است، به عنوان روضه منوره شناخته می‌شود و یک فضای چهارگوش با طول و عرض تقریبی ۱۰ متر دارد. در اطراف این فضا، رواق‌ها، مساجد و صحن‌هایی وجود دارند که هر یک به دوره‌های تاریخی مشخصی تعلق دارند.

قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین ساختمان متصل به روضه منوره مسجد بالاسر است. همچنین مسجد گوهرشاد، که اولین مسجد جامع مشهد نیز بود، در داخل حرم قرار دارد. در فضای روضه منوره، یک ضریح از جنس نقره و طلا وجود دارد. حضور ایوان‌ها، رواق‌ها و مدارس در اطراف حرم، به وسعت این حرم افزوده شده است. در حال حاضر، ۲۱ رواق، ۴ ایوان، ۴ مدرسه، ۲ سقاخانه، ۹ صحن و ۶ درب در حرم گزارش شده است. علاوه بر این، تعداد زیادی مقبره نیز در حرم وجود دارد.

 

icon
alisanaefar
icon
17 تیر, 1402

انتشارات مشابه

اتاق مراکشی هتل جواد

اتاق مراکشی هتل جواد هتل جواد اتاق های متنوعی با […]

چرا اقامت در هتل جواد مشهد را انتخاب نماییم؟

  هتل جواد مشهد( hoteljavad.com ) یکی از هتل های […]